El Messies

Direcció: Josep Pons

Finalitzat
2024
dissabte 16 de març | 19:00 h
Durada: 150 minuts
municipis Barcelona
gèneres Musical
experiències Clàssics i grans èxits

Idioma: alemany

Compartir

Amb El Messies tenim un perfecte exemple avant la lettre d’històries de fe, curació i resurrecció (seguiran títols com ara Parsifal Paulus). Aquest capolavoro d’il caro Sassone, contemporani de Bach i Vivaldi, ja li va valer la posteritat. Tal com ens explica Stefan Zweig, Händel va rebre un encàrrec de fer un oratori sobre la Resurrecció per ser entregat en només 24 dies. Alguns mesos més tard, el 13 d’abril del 1742, El Messies serà estrenat a Dublín. Händel morirà 17 anys més tard no sense haver escoltat per darrera vegada la seva partitura preferida. 

La versió escènica, presentada aquí pel director d’escena de culte Robert Wilson, prové de la Mozartwoche de Salzburg, on es va presentar al gener del 2020, i està basada en la versió alemanya del 1789, arreglada per un altre geni: Wolfgang Amadeus Mozart. Nascut tres anys abans de la mort del mestre, el jove Mozart va fer aquest arranjament a petició d’un important mecenes francmaçó: Gottfried van Swieten, que, enamorat dels oratoris de Händel, també treballarà ell mateix més endavant els llibrets dels dos oratoris de Joseph Haydn sobre textos de John Milton: La Creació i Les Estacions

Tal com explica Robert Wilson, alguns miren El Messies de Händel des d’una perspectiva cristiana, que és també la raó per la qual quan es va presentar aquest oratori sacre a l’escenari d’un teatre va plantejar objeccions. “Per a mi, El Messies no és tant una obra religiosa, sinó més aviat una espècie de viatge espiritual.”

Fascinat per l’estructura de la composició i una arquitectura que li ofereix una gran llibertat creativa, Wilson ocupa aquesta música grandiosa, tal vegada abstracta, gairebé matemàtica, que parla d’esperança. Unes esquerdes irreparables que tenim com a societat sobre el seu protagonista (Jesús), que, evitant la comoditat, vol transformar una societat i és torturat, castigat i assassinat de manera cruel. 

Un geni, igual que Palladio o Rembrandt, neix cada 200 anys. Així, Mozart adapta el llibret a l’alemany, reorquestra part de la partitura original i afegeix petites il·luminacions; com si Van Gogh hagués repintat La Gioconda. Josep Pons i un bouquet de solistes referents ens oferiran una lectura excitant, precisa i emocionant. 

Dissabte
16
mar
19:00 h
 Gran Teatre del Liceu
Finalitzat
I a prop teu...
perellop
Finalitzat
2024
Pere i el Llop
Ballet de Barcelona
ds. 16.03.24 | 18:30 h
TEATRE DEL CORO DE SENTMENAT
Sentmenat
Dansa
Per a tota la família
Barcelona
Anna | © Manlleu
Finalitzat
2024
Anna
Direcció: Joan Roura i Íria Roig
ds. 16.03.24 | 20:30 h
Teatre Municipal de Manlleu
Manlleu
Drama
Innovadores i arriscades
Barcelona
Escape Room 2 - cartell | © Teatre Condal
Finalitzat
2024
Escape Room 2
Direcció: Hèctor Claramunt
ds. 16.03.24
Teatre Condal
Barcelona
Comèdia
Per a tota la família
Barcelona
La Trena | © Teatre Goya
Finalitzat
2024
La Trena
Direcció: Clara Segura
ds. 16.03.24
Teatre Goya
Barcelona
Drama
Innovadores i arriscades
Barcelona
Austràlia | © Teatre Kursaal
Finalitzat
2024
Austràlia
Direcció: Israel Solà
ds. 16.03.24 | 20:00 h
TEATRE KURSAAL DE MANRESA
Manresa
Comèdia
Innovadores i arriscades
Barcelona
jo travesti
Finalitzat
2024
Jo, Travesti
Direcció: Josep Maria Miró
ds. 16.03.24 | 20:00 h
Atrium Viladecans
Viladecans
Musical
Innovadores i arriscades
Barcelona